Deense vegan rijstpap / risengrød

vegan rijstpap

Deense vegan rijstpap? Yes please! Nu de dagen korter en kouder en druileriger beginnen te worden, ben ik weer op zoek naar allerlei manieren om m’n herfstblues een beetje te temmen. Spoiler alert: lekker eten helpt meestal wel. Dit recept voor Deense vegan rijstpap is de laatste tijd één van mijn grote ontbijtfavorieten. Het is verwarmend, vullend, barst van de carbs en je kunt er prima een grote batch van maken, zodat je het kunt delen of een voorraadje kunt maken voor jezelf. Perfect voer voor wanneer je het liefst een lange winterslaap zou houden, zoals ik. In dit blog deel ik mijn recept!

Deense rijstpap, the vegan way!

De Deense keuken roept niet direct associaties met veganisme op, gezien de grote hoeveelheid gerechten vol met dierlijke ingrediënten zoals vis. Maar plantaardig eten is enorm in opkomst in de hoofdstad Kopenhagen, merkte ik tijdens een bezoekje aan de stad vorige maand. Veel hippe eettentjes en health food restaurants serveren vegan voedsel en mensen zijn ook bereid er keiharde Kronen voor neer te tellen, getuige de vele vegan-friendly plekjes die letterlijk ieder moment van de dag tot de nok toe vol zaten.

Dikke prima dus, die vegan ontwikkeling! Het mooie is dat veel Deense chefs nu ook traditioneel Deense gerechten gaan veganizen. Dat doen ze bijvoorbeeld bij de restaurantketen Grød, dat, je raadt het al, heeeel veel pap serveert. Pap voor ontbijt, pap voor lunch, pap voor avondeten, alles. Dat moet je dingetje zijn, maar ik vind het heel tof dat ze een über-Deens gerecht als (rijst)pap vegan hebben gemaakt en dat iedereen het nog wil eten ook.

Hoe dan ook, na kennis te hebben gemaakt met Grød wilde ik thuis natuurlijk ook aan de Deense vegan rijstpap. Na een beetje experimenteren ben ik tot een fijn recept gekomen dat dicht bij het origineel blijft maar toch helemaal plantaardig is. Ik heb de koeienmelk in het originele recept vervangen door de plantenmelk die het best past en verder let ik erop dat ik er geen vanille-extract met shady dierlijke producten (bevergeil anyone?) overheen mik. Kortom, Deense rijstpap, the vegan way! (de tekst gaat verder na de foto)

vegan rijstpap

Vegan rijstpap tegen de herfstblues

Ik kan me zo voorstellen dat de Denen met hun Noordpoolklimaat echte meesters in comfort food zijn. Deense rijstpap is in ieder geval alles wat comfort food zou moeten zijn: zacht van smaak, fijn verwarmend en, ook niet onbelangrijk, het staat stijf van de koolhydraten dus het vult ook nog goed. Perfect om naar binnen te werken terwijl je op de bank onder je fleecedekentje zit met je fluffy huissokken aan, zeg maar.

Daarbij is deze vegan rijstpap ook makkelijk om in een grote batch te maken, zodat je het kunt uitdelen aan je huisgenoten of je buren ofzo. Of zodat je zelf een voorraadje hebt en je iedere ochtend een beetje kunt opwarmen als ontbijt! Mijn recept is in ieder geval voor een flinke pan, zodat je voorlopig even voort kunt.

Het Deense vegan rijstpap recept!

* Voor één flinke pan

* 20 tot 25 minuten bereidingstijd

vegan rijstpap

Dit heb je nodig:

  • 1 kopje (van 240 ml) witte rijst met een kleine korrel, zoals dessertrijst of risottorijst
  • 1 liter ongezoete sojamelk
  • 1 kopje (240 ml) water
  • Een snufje zout
  • 1 tl vanille-extract
  • Garnering naar keuze, denk bijvoorbeeld aan kaneel , rozijnen, rauwe amandelen of simpelweg een beetje suiker

Zo maak je de vegan rijstpap:

  1. Doe de rijst en het water in een grote soeppan en voeg het zout toe. Breng het geheel aan de kook en laat dit 2 minuutjes koken.
  2. Giet de sojamelk erbij en breng al roerend aan de kook.
  3. Draai het vuur laag en laat de pap zo’n 20 tot 25 minuten pruttelen. Roer het af en toe door zodat het niet aan de bodem van de pan plakt.
  4. Na zo’n 20 minuten heeft de rijst het grootste deel van het water en de sojamelk opgenomen. Wanneer de vegan rijstpap volgens jou een goede dikte heeft, doe je de vanille er doorheen en ben je klaar.
  5. Doe je pap in een kommetje en garneer het met (één van) de toppings die ik heb genoemd, of ga zelf lekker crea doen en maak er wat leuks van. Ik denk dat gekarameliseerde banaan bijvoorbeeld ook erg goed zou werken bij deze rijstpap.

En geniet ervan! Fijne comfort food recepten zoals deze maken mijn dag vaak echt een beetje beter en ik hoop die van jou ook. Heb jij nog echte troostrecepten? Deel ze vooral in de comments 🙂 En mocht je dit vegan rijstpap recept uitproberen dan hoor ik heel graag wat je ervan vindt. Dus deel een fotootje op social media en tag me met #rootsandfoods, dan kan ik lekker door jullie foto’s browsen!

Tipje: bewaar dit recept op je Pinterest met het plaatje hieronder. Zo kun je ‘m altijd terugvinden 🙂

Deze vegan rijstpap is een heerlijk verwarmend en vullend ontbijt, perfect voor koude herfstochtenden. En je maakt er in een handomdraai een mega-batch van!

Gerelateerd

Geef een reactie