Review Vegan voor Dummies + winactie! (winactie gesloten)

vegan voor dummies

Zoals jullie misschien weten ben ik een groot voorstander van veganisme toegankelijker maken voor een groot publiek. Het imago van veganisme is toch vaak dat we allemaal #fitgirls zijn die leven op stapels verse cq. onbetaalbare groenten en fruit, ons eten rijkelijk bestrooien met allerhande superfoods en buiten de deur alleen raw organic salades nassen van 25 euro per stuk.

Dat moet anders. Veganisme is ook voor mensen die niet fit zijn, die op andere plekken van het genderspectrum zitten, die niet rijk zijn, die niet voldoen aan westerse schoonheidsidealen, die niet able-bodied zijn en die geen tijd/geld/zin/energie hebben om al die #fitgirl onzin te doen. Daarom probeer ik op Roots and Foods veganisme zo toegankelijk mogelijk te beschrijven en probeer ik vooral makkelijke vegan recepten te plaatsen, zonder ingewikkelde en dure ingrediënten en zonder bereidingstijd van 2+ uur. Veganisme mag sneller, simpeler, goedkoper. Meer bonen, rijst en blikgroenten; minder gojibessen, quinoa en zeealgen.

Ik was dan ook erg benieuwd toen ik van BBNC Uitgevers een exemplaar van Vegan voor Dummies toegestuurd kreeg.  Ik vind ‘dummies’ een wat denigrerend woord, maar de Dummies-serie is wel een wereldwijd begrip en staat erom bekend allerlei thema’s op een laagdrempelige manier uit te leggen. Een prima gelegenheid dus om veganisme toegankelijker te maken voor een groter publiek. En Vegan voor Dummies blijkt geen uitzondering op de regel; het is een praktisch boek vol makkelijke vegan recepten en tips.

vegan voor dummies

Welke informatie vind je in Vegan voor Dummies?

De auteur, Joke Reijnders, heeft getracht een helder, overzichtelijk beeld van veganisme te schetsen, aangevuld met praktisch toepasbare tips en recepten. Na een korte inleiding gaat ze in op wat veganisme inhoudt, welke redenen je zou kunnen hebben om vegan te worden en hoe je dierlijke producten in non-food (kleding, cosmetica, enzovoorts) herkent en vermijdt. Vervolgens gaat ze in op vegan eten: welke vitamines heb je nodig, wat kun je allemaal eten, wat zou goed van pas komen in je voorraadkast en hoe kook je veganistisch eten. Daarna volgt een serie hartige en zoete recepten en het boek wordt afgesloten met 10 ideeën voor vegan ontbijt en 10 ideeën voor koken met restjes.

Praktische uitleg en goedkope, makkelijke vegan recepten

Wat ik leuk vind aan Vegan voor Dummies is dat het heel praktisch geschreven is. De insteek is dat iedereen met dit boek een fijne vegan maaltijd in elkaar kan flansen, dat lees je aan alles af. Zo wordt in het hoofdstuk ‘Over alles wat je als vegan kunt eten’ uitgebreid uitgelegd hoe je verschillende groenten bereidt en welke groenten goed met elkaar combineren. Ook staat er een seizoenskalender in zodat je in één oogopslag ziet wanneer welke groenten in het seizoen en dus goedkoop op de kop te tikken zijn.

Ook wordt gewerkt met goedkope, goed verkrijgbare ingrediënten; meteen op pagina 3 staat al dat je je voorraadkast echt niet vol hoeft te laden met chiazaad, tarwegras en gojibessen, maar dat wordt uitgegaan van een basisvoorraad, waarmee je snelle, simpele en lekkere vegan gerechten kunt maken. De recepten variëren van goed gevulde maaltijdsalades tot stevige soepen en van stamppotten tot linzencurries. Er wordt gewerkt met simpele en betaalbare ingrediënten, zoals pasta, uien, wortelen, tomatenpuree, sojamelk, enzovoorts. En bij ieder recept staat vermeld welke keukenapparatuur je nodig hebt, erg handig.

Tot slot vind ik het hoofdstuk over koken met restjes een leuke toevoeging, omdat de auteur hierin laat zien dat er geen kliekje is dat niet hergebruikt kan worden. Ze geeft er meteen een serie restjes-verantwoorde recepten bij, waaronder nasi, frittata’s en soepen, zodat je gemakkelijk aan de slag kunt. Awesome dus, want alles wat potentieel voedselverspilling tegengaat heeft mijn stamp of approval 🙂

vegan voor dummies

Minpunten van het boek

Maarrr het kan niet alleen maar een feestje zijn natuurlijk 😉 Wat ik iets minder vind aan Vegan voor Dummies is dat er regelmatig verwezen wordt naar ‘gezonde’ eetkeuzes maken. Natuurlijk, je gezondheid kan een reden zijn om plantaardig te gaan eten, maar het is niet per sé een pijler van veganisme an sich. Zo worden op verschillende plekken in het boek de tips gegeven om weinig onverzadigde vetten te gebruiken en om een gezond gewicht te krijgen of behouden. Tja. Ten eerste heeft het gebruik van vetten weinig met veganisme te maken (ondanks dat eigenlijk geen enkel soort vet 100% ethisch verantwoord is, maar dat is een andere discussie). Ten tweede heeft je gezondheid weinig met je gewicht te maken – en met veganisme for that matter.

Wat ik in plaats van het gezondheidsthema terug had willen zien in Vegan voor Dummies is wat meer tekst en uitleg over veganisme als deel van een bredere strijd tegen onderdrukking. De strijd tegen exploitatie van dieren is naar mijn idee dé definitie van veganisme en ik had dan ook graag een paragraaf of wat willen lezen over de achtergronden hiervan en over de link met thema’s als antiracisme, feminisme en antikapitalisme (kortom, intersectioneel veganisme). Dit had veganisme beter in context geplaatst. Nu blijft de omschrijving een beetje light: we willen minder dierenleed, een beter milieu, betere gezondheid, etcetera.

En nu we het toch over definities hebben; het is goed dat de auteur dieper in gaat op de betekenis van de termen ‘veganist’ en ‘vegetariër’, maar de lijst met allerlei soorten vleeseters die af en toe iets minder vlees eten (‘pollotariër’, ‘pescotariër’, ‘semivegetariër’) had ze van mij echt achterwege mogen laten. Ik wil niet moeilijk doen en ik vind het hartstikke mooi als een ander begint met een dagje in de week geen vlees eten, maar ik denk niet dat we allemaal etiketjes moeten gaan verzinnen om ons geweten te sussen.

Is Vegan voor Dummies een aanrader?

Lang verhaal kort: ik vind Vegan voor Dummies een leuk, praktisch boek waar (beginnende) veganisten en geïnteresseerden een hoop aan kunnen hebben. Er wordt op een laagdrempelige manier uitgelegd hoe je vegan kunt gaan eten en vervolgens wordt er een berg makkelijke vegan recepten gedropt, zodat je meteen en met minimale middelen aan de gang kunt. Wel denk ik dat veganisme beter uitgelegd had kunnen worden door middel van een anti-oppressie invalshoek, dat had het idee van veganisme meer recht aan gedaan.

Vegan voor Dummies is onder andere te koop bij bol.com.

Winactie!

Ben je benieuwd naar Vegan voor Dummies? Dan is het je lucky day, want ik mag van BBNC Uitgevers 2 exemplaren van het boek weggeven!

Hoe maak je kans? Heel simpel: laat me hieronder in een comment weten waarom jij dit boek MOET winnen. Een comment op Facebook of Instagram mag ook. Ik kies op 1 december de twee leukste reacties uit en de winnaars krijgen het boek toegestuurd. Dus doe je ding en wie weet! 🙂

Review bewaren? Pin ‘m met dit plaatje!

vegan voor dummies