Quinoa risotto met asperges en smokey aubergine

quinoa risotto

Deze quinoa risotto is alles wat de Italiaanse klassieker zo awesome maakt -romig, zacht en comforting– maar dan met een Zuid-Amerikaanse twist! Ik serveer ‘quinotto’ altijd met in citroensap geroosterde groene asperges (lekker fris 🙂 ), smokey gebakken aubergine en vegan parmezzaanse kaas. Geniaal comfort food!

Meteen naar het recept

Risotto op z’n Zuid-Amerikaans

Zoals je misschien weet kook ik heel veel Zuid-Amerikaans eten. Van empanadas tot bonenstoofpotten tot salsas. Ik put daarbij vooral uit de recepten van mijn Chileense oma, waarvan ik er gelukkig een aantal op papier heb, en de kookkunsten van mijn vader. De smaken, geuren en kleuren van hun favoriete gerechten brengen me terug naar mijn kindertijd en herinneren me aan mooie momenten met mijn familie aan de andere kant van de wereld. Kortom, koken is een fijne manier om met dat stukje van mijn achtergrond bezig te zijn 🙂

Ook als ik recepten uit andere windstreken maak, heb ik de neiging om ze een Zuid-Amerikaanse twist te geven. Zoals bij deze quinoa risotto! Omdat ik geen risottorijst in huis had, koos ik ervoor om quinoa te gebruiken. Quinoa is minder romig dan risottorijst, dus ik maakte die romigheid na door na het koken wat sojakwark toe te voegen. Om het zachte van de risotto uit te balanceren combineer ik hem met frisse, in citroensap geroosterde asperges en gebakken aubergines. Een heerlijk gerecht, dat je in ongeveer een half uur op tafel zet.

quinoa risotto

Quinoa risotto: het recept

Aantal personen: 2

Kooktijd: 30 minuten

Keukenapparatuur: oven

Ingrediënten

  • 150 gram quinoa
  • 100 gram groene asperges
  • 100 gram aubergine, in plakken
  • 1 ui, gehakt
  • Wat takjes verse tijm
  • 500 milliliter groentebouillon
  • Een paar lepels ongezoete sojakwark (ik gebruikte die van de Albert Heijn)
  • Paprikapoeder
  • Citroensap
  • Olijfolie
  • Vegan parmezaan (ik gebruik graag die van Willicroft, This is not parmesan! Ik kreeg ‘m van SauerCrowd)

Zo maak je de quinoa risotto:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Maak in een kommetje de marinade voor de asperges: 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel citroensap en een beetje zeezout (als je kruidenzout hebt is dit helemaal lekker!)
  3. Vet een ovenschaal in, leg de asperges erin en giet de marinade er overheen. Zet de schaal 20 minuten in de oven.
  4. Kook intussen de quinoa in 10 minuten gaar in de groentebouillon.
  5. Vervolgens zet je 2 koekenpannen klaar: een grote voor de quinoa risotto en een iets kleinere voor de aubergine.
  6. Verhit in de grote koekenpan een eetlepel olijfolie en fruit hierin de ui. Als de ui glazig begint te worden, voeg je de quinoa en tijm toe. Roer door, zet het vuur heel laag en laat het samen garen.
  7. Intussen bak je in de kleine pan de plakken aubergine in een beetje olijfolie en wat paprikapoeder. Bak ze op een middellaag vuur, zodat ze niet aanbranden.
  8. Wanneer de asperges na 20 minuten klaar zijn, roer je de sojakwark door de quinoa risotto. Schep wat risotto op een bord, leg er asperges overheen en schik de aubergine er leuk naast. Bestrooi met de vegan parmezaan en eet smakelijk!

Dit recept bewaren voor later? Pin hem met dit plaatje!

quinoa risotto

Zin in meer quinoa? Deze maaltijdsalade van quinoa met oesterzwammen en courgetti is ook erg lekker!

– Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met SauerCrowd. –

Geef een reactie