Beginnen met vegan eten: mijn 3 tips!

Beginnen met vegan eten, dat kan best lastig zijn. Maar gelukkig ben ik hier als ervaren planteneter om je te helpen en je te voorzien van digitale steun! 🙂 Hoe vervang je dierlijke producten in je eten? Hoe zorg je dat je je nieuwe eetpatroon een beetje leuk houdt? En hoe reageer je IN GODSNAAM op commentaren als “mmm, bacon”? In dit blog geef ik je al mijn tips!

Tip 1: maak het jezelf gemakkelijk

Dit geldt voor een hoop zaken in je leven en toevallig ook voor beginnen met vegan eten: go easy on yourself! Nieuwe gewoontes slijten namelijk het beste in als je het jezelf gemakkelijk maakt. Kies dus voor plantaardige vervangers die bij jou passen, neem de tijd om je maaltijd te koken en wees aardig voor jezelf als het een keer mis gaat 🙂

Non-vegan eten vervangen door plantjes

Zelf begon ik makkelijk door vlees, zuivel en eieren in gerechten die ik graag at te vervangen door een plantaardige versie. Een Indiase curry met kipblokjes werd een Indiase curry met vegan kipstukjes. Een AGV’tje met een schnitzel werd een AGV’tje met een vegaschnitzel. Pannenkoeken met melk en ei begon ik te maken met sojamelk en geprakte banaan. Later ging ik steeds meer koken met peulvruchten zoals bonen en linzen. (tekst gaat verder na de foto)

beginnen met vegan eten
Pintobonen!

Ben je niet in de positie om vegan vervangers te kopen? No biggie, want met ingrediënten als rijst, bonen en groenten kom je ook een heel eind. Ik ben vanaf mijn tijd als baby-vegan groot fan van het kookboek 500 vegan gerechten van Deborah Gray. De ingrediënten voor haar recepten koop je gemakkelijk in de supermarkt en ieder gerecht heeft een leuke twist. De Caribische maïssoep en de spinaziesalade met knapperige tofu maak ik nog steeds graag 🙂

Wil je een leuk vegan kookboek met wat meer achtergrond, dan is Vegan voor Dummies van Joke Reijnders een aanrader. In dit boek wordt in detail uitgelegd hoe je overgaat op een plantaardig eetpatroon. Het is een praktisch geschreven boek, waarin je antwoorden vindt op vragen als ‘wat kan ik wel en niet eten?’, ‘welke ingrediënten zijn handig om op voorraad te hebben?’ en ‘welke vegan ingrediënten combineren goed met elkaar?’. Er staan ook lekker veel makkelijke recepten in, van gevulde maaltijdsalades tot stevige soepen en van stamppotten tot linzencurry’s. En bonus: er staat ook nog een hoop uitleg in over de ethische kant van veganisme. (tekst gaat verder na de foto)

beginnen met vegan eten

Aardig voor jezelf zijn

En een heeel belangrijke: wees een beetje lief voor jezelf! Geloof me, je gaat ongetwijfeld nog een keer koekjes kopen waar melk in zit. Of je komt thuis van de supermarkt met een zakje nootjes met ei erin (de fuck? Ja, in katjang pedis zit ei). Voel je niet meteen schuldig, maar realiseer je dat dit kan gebeuren. Je hebt iets niet-vegans gekocht wat je bij nader inzien liever niet had gekocht. Accepteer het en move on.

Tip 2: blijf dicht bij jezelf

Je gaat als beginnend herbivoor 100% zeker in lastige situaties terechtkomen, omdat de wereld helaas niet is ingericht op veganisme. Soms zal het lastig zijn om aan vegan voedsel te komen, soms zul je allerlei ‘kritische’ vragen en grapjes om je oren krijgen van mensen die je het liefst zou high fiven met een stoel. Mijn oplossing: zoveel mogelijk bij jezelf blijven.

Meh-momentjes

Toen ik pas vegan was, vond ik het best een schok om te merken dat fabrikanten bijna overal melk in proppen. Een onschuldig potje sandwichspread? Melk. Lekker glaasje Rivella? Melk. Paprikachips? Fucking MELK. Je zou bijna denken dat ze van dat spul af moeten 😉 Hoe dan ook, ik moest wel even een knopje omzetten toen ik me realiseerde dat de tijd van zorgeloos lekkere hapjes in m’n winkelmandje gooien voorbij was. Wat ook best een bummer is: als je favo restaurant geen vegan gerecht voor je blijkt te kunnen (willen?) maken en daar ook nog suf over wordt gedaan. (“Veganistisch? Heh! (grinnik) Nee, dat hebben we niet.”)

Ik was in die tijd al vrij doordrongen van alle veehouderij- en slachthuisellende, dus lukte het me vrij goed om stug door te gaan met vegan eten. Dan maar geen paprikachips en dan maar niet eten bij mijn voormalig-favo-restaurant. Klinkt een beetje spartaans, maar het went en je ontdekt snel genoeg lekkere dingen die je wél kunt eten en toffe eettentjes waar je wél terechtkunt.  So long, suckers! (tekst gaat verder na de foto)

beginnen met vegan eten
Mijlpaaltje: mijn eerste zelfgebakken vegan bananenbrood, anno 2015.

De diëtist/filosoof in de dop

Iedere veganist zal het beamen: wanneer jij op een feestje/je werk/waar dan ook meldt dat je planteneter bent, is de kans vrij groot dat iemand in je gezelschap zich ter plekke ontpopt tot diëtist of filosoof. En dat je dan één van deze parels voor je kiezen krijgt:

  • “Maar waar haal je dan eiwitten vandaan?” (er zitten ook eiwitten in peulvruchten, Karen, maar toch bedankt voor je bezorgdheid).
  • “Wat zou je doen als je gestrand was op een onbewoond eiland met alleen een varken om op te eten?” (nou, die varkens op dat hypothetische eiland moeten ook ergens van leven. Dus grote kans dat er gewoon eetbare planten te vinden zijn).
  • En het immer hilarische “MMM BACON” (tja, dat is natuurlijk een onomstotelijk feit. *rolt ogen*)

Ook hiervoor geldt: lekker bij jezelf blijven. Wil je met gestrekt been de discussie in of even lekker een potje boos worden? Go go go! Of heb je juist nul behoefte aan zo’n gesprek en wil je ‘m gewoon nokken? Ook goed! You do you. Onthoud in ieder geval: je hoeft niet op iedere flauwe grap een bijdehand antwoord paraat te hebben en je hoeft je keuzes niet te verantwoorden tegenover een ander. Het is niet erg als je af en toe met je mond vol tanden staat of als je geen zin hebt om uit te leggen waarom je doet wat je doet. Het enige dat ertoe doet is dat jij keuzes maakt waarbij jij je prettig voelt.

Tip 3: have fun!

Om maar even een open deur in te trappen: hoe blijer je wordt van je levenskeuzes, hoe makkelijker je ze volhoudt. Maak het dus leuk voor jezelf 🙂 Ik deed dat zelf door veganisme te koppelen aan één van de dingen die ik graag doe: buiten de deur koffie drinken en taart eten. Toen ik vegan werd ging ik dus meteen op zoek naar fijne tentjes in mijn buurt waar ik FAN-TAS-TI-SCHE koffie en taart kon krijgen (hint: Bonnie in Arnhem en Tati in Nijmegen zijn favoriet). Plus; ik beloonde mezelf voor iedere stap die ik zette richting fulltime veganisme. (tekst gaat verder na de foto.)

beginnen met vegan eten
Koffie en Snickerscake bij Bonnie!

Koppel je veganisme dus aan dingen die je awesome vindt! Hou je van koken? Zoek wat leuke vegan recepten op of verdiep je in de plantaardige keuken en ga lekker zelf experimenteren! Ben je enorm idealistisch? Ga dan vrijwilligerswerk doen bij een vegan organisatie en ontmoet bergen gelijkgestemden. Verslind je graag dikke boeken? Leen een stapel boeken over dierenrechten bij de bieb en verdiep je daarin. Opties te over!

En zoals al gezegd: geef jezelf een spreekwoordelijk schouderklopje als het goed gaat! You rock, en daar mag je best even bij stilstaan.

Tot slot!

Ik hoop dat ik jou als beginnend planteneter een beetje op weg heb kunnen helpen in je vegan journey. Veranderingen en nieuwe gewoontes kunnen best overweldigend zijn, maar als je ze aangaat en tussendoor ook nog een beetje lol hebt, komt het vast goed 🙂 Heb je nog vragen of twijfels over beginnen met vegan eten? Dingen die ik niet besproken heb? Laat het weten in de comments!

(Even over de links in dit artikel: dit zijn affiliatelinks. Dat betekent dat als jij via deze links wat koopt, ik daar een kleine commissie over ontvang. Het kost jou niets meer, maar je helpt mij er wel mee. Alvast bedankt :))

Wil je dit artikel bewaren voor later? Met het Pinterestplaatje hieronder raak je ‘m nooooit meer kwijt!

beginnen met vegan eten

Geef een reactie